Projekt „Gender mainstreaming jako narzędzie zmiany na rynku pracy”
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej uruchomiło projekt pod nazwą „Gender mainstreaming jako narzędzie zmiany na rynku pracy”, realizowany przez Departament Analiz Ekonomicznych i Prognoz ze środków pochodzących z Programu Ogólnego PROGRESS na rzecz zatrudnienia i solidarności społecznej, priorytet 5 Równość płci. Gender mainstreaming oznacza systematyczne wprowadzanie perspektywy wrażliwej na kwestie związane z płcią w główny nurt działalności politycznej, ekonomicznej, społecznej.
Głównym celem projektu jest wskazanie rozwiązań sprzyjających godzeniu obowiązków rodzinnych i zawodowych, w tym upowszechnienie uprawnień pracowniczych związanych z rodzicielstwem wśród pracujących ojców. Realizacja projektu ma pomóc w podnoszeniu świadomości pracodawców, pracowników oraz reprezentantów otoczenia rynku pracy (np. związków zawodowych, organizacji pracowników, izb gospodarczych) w zakresie implementacji polityki zatrudnienia sprzyjającej pracującym rodzicom oraz wyeliminowanie uprzedzeń związanych z płcią – postrzegania kobiet jako mniej atrakcyjnych pracowników ze względu na obciążenie obowiązkami prokreacyjno-opiekuńczymi. Projekt składa się z dwóch modułów i jest realizowany od listopada 2010 roku do maja 2012.
Moduł I:
Cel: promowanie prorodzinnych zmian w Kodeksie pracy oraz wskazanie możliwych sposobów ich wdrażania.
Beneficjenci: pracodawcy reprezentujący sektor małych i średnich przedsiębiorstw, związki zawodowe, pracownicy sektora MŚP, studenci uczelni ekonomicznych.
Działania:
- organizacja warsztatów adresowanych do pracodawców oraz reprezentantów otoczenia rynku pracy w 16 miastach Polski, promujących uprawnienia pracownicze wynikające z rodzicielstwa wśród ojców. Szczególny nacisk kładziony jest na niedawne zmiany w Kodeksie pracy, dotyczące wprowadzenia urlopów ojcowskich oraz w szerokim rozumieniu rozwiązań na rzecz wzrostu aktywności zawodowej kobiet poprzez zapobieganie dyskryminacyjnym praktykom na rynku pracy.
- przeprowadzenie seminariów dla studentów 10 polskich uczelni ekonomicznych z udziałem ekspertów, mających na celu zapoznanie ich z nowymi trendami na rynku pracy oraz korzyściami wynikającymi z promowania równości płci.
- publikacja broszur w języku polskim i angielskim oraz plakatu na temat strategii gender mainstreaming.
Moduł II:
Cel: promowanie dobrych praktyk wdrażania polityki równości płci na rynku pracy, mających na celu zwiększenia udziału kobiet w rynku pracy.
Beneficjenci: Ministerstwo jako główny organ zajmujący się kwestiami związanymi z rynkiem pracy, pracodawcy reprezentujący sektor małych i średnich przedsiębiorstw, związki zawodowe, pracownicy sektora MŚP, studenci uczelni ekonomicznych.
Działania: Publikacja ekspercka w formie „mapy drogowej” w przystępny i praktyczny sposób upowszechniająca wiedzę i poszerzająca świadomość na temat różnorodnych rozwiązań sprzyjających godzeniu obowiązków rodzinnych z zawodowymi, zarówno przez kobiety, jak i przez mężczyzn.
W projekcie „Gender mainstreaming jako narzędzie zmiany na rynku pracy” przewidziane są także dwie konferencje: inaugurująca projekt oraz zamykająca go, na której przedstawiony zostanie raport z ogólnopolskiego badania opinii społecznej, dotyczącego idei równego traktowania w miejscu pracy oraz „Program Prac dla Polski”, promujący strategię gender mainstreaming oraz wskazujący dobre praktyki jej implementacji w zarządzaniu biznesem.
Wszystkie wyniki projektu będą promowane i wykorzystywane podczas polskiej prezydencji w Unii Europejskiej w 2011 roku. |